Brev:
Behov for mælk om natten
31. august 2009
Alder:
8 mdr.
Behov for mælk om natten
Hej Helen
Tak for dit sidste svar.
Vi var helt parate til at få musen passet. Farmor havde været på besøg dagene op til lørdag, så hun var frisk i hukommelsen, da vi skulle ud lørdag. Men desværre blev musen syg med 39.6 i feber og sløj. Jeg synes ikke, hun skulle passes, når hun var syg. Det skulle helst være en god oplevelse for både hende og farmor første gang, så jeg blev hjemme fra fest og far tog afsted alene.
Fredag var jeg dog ude - her passede far og det gik bare så fint. Jeg føler helt, at jeg kan trække vejret nu, jeg har været ude og ved at det sagtens kan lade sig gøre igen. Faktisk skal jeg allerede ud igen på fredag:).
Nå, mit spørgsmål denne gang går på noget, vi har været inde på tidligere. Alle i mødregruppen får lov til at sove igennem, men musen vågner stadig 1-2 gange og sover ikke videre før hun har fået flaske.
Du rådede mig til at give en "drømmeflaske", men jeg er lidt usikker mht til den. Musen sover oftestmellem 19.30-20.00. Hun sover hurtigt i søvn, når hun bliver lagt. Kun med lidt baggrundsmusik og suttende på sine fingre. Jeg lægger hende, når hun har tunge øjne og rolig vejrtrækning og går ud af værelset. Resten klarer hun for det meste selv:). Vi går dog tidligt i seng, for vi står tidligt op. Så er det ikke fortidligt at give hende drømmeflaske kl. 21.30-22.00?
Hun vågner oftest omkring kl. 03, sluger flasken og sover til omkring 6. Hun får ikke morgenflaske, for så spiser hun ikke morgenmad. Jeg er faktisk lidt ligeglad med om jeg skal op og lave en flaske kl. 03 eller 0.5, det går ud på det samme for mig. Bortset fra, at musen faktisk sover hurtigere igen, hvis hun får flasken kl. 03. Klokken 5 er hun ofte lidt for vågen til at falde i søvn igen, det sker oftest efter en halv time...lidt irritenrende at ligge vågen en halv time lige før jeg skal op!
Tilbage til mødregruppens børn: Her sover de alle igennem fra 20.00-07.00. De skal op og give sut, men så sover de videre. Jeg ved godt, at jeg ikke skal sammenligne, men jeg er lidt bange for, at jeg gør musen en bjørnetjeneste ved at blive ved med at give hende mad om natten? I alle bøgerne står der, at de ikke skal have mad om natten, når de er 8 måneder. Jeg ved godt, at du siger, at de sover igennem, når de sover 5-7 timer i stræk, så det gør musen jo faktisk. Det generer mig ikke så meget, at stå op den ene gang om natten... så jeg føler egentlig lidt et pres fra andre for at stoppe. Også ligger det jo baghovedet, om det er forkert i forhold til hendes velbefindende.
Min egen SP siger, at jeg skal tilbyde hende lidt sukkervand eller kamillete i stedet. Hun siger også, at med hendes alder er 2 flasker nok. Jeg bliver lidt forvirret af de forskellige meldinger. Jeg synes altid, du er så omsorgsfuld i forhold til måden at opdrage de små pus, så jeg lægger mig mest op af dine råd.
1. Synes du godt, jeg kan give drømmeflaske kl. 21.30 kun 2 timer efter sidste flaske? Jeg tror, hun vågner alligevel om natten, men skal jeg så lade være at give hende noget?
2. Skal jeg tilbyde hende kamillete? Hun gider ikke drikke noget koldt, så hvis jeg skal op og varme bliver det jo det samme.
3. Er det synd at stadig give mad om natten?
4. Musen bruger ikke sut, men sutter fingre. Om natten sutter hun på dem og beklager sig skiftevis indtil hun har fået flaske. Hvad kan jeg give hende i stedet for sut? Hun har sutteklud og en lille pude, hun altid bliver puttet med, men jeg ved ikke rigtigt hvad de betyder for hende?
5. Vil du beskrive en fremgangsmåde, hvis du synes, jeg skal give drømmeflaske og ikke give hende noget, hvis hun vågner om natten? Hvad gør jeg? Hvis jeg skal til at tage hende op og vugge hende, i stedet for at give flaske, vil jeg hellere give flaske, for jeg kan ikke bære så meget på hende. Hun vejer næsten 11 kg og jeg har sene-hinde-skede betændelse i begge håndled. Hvad gør jeg reelt, når hun vågner og klager?
Hun spiser ellers udmærket:
Ca. 06- vågner
06-07 hygger i sengen
8.00 morgenmad af flerkornsgrød, spiser 10 skefulde
9.30 flaske på 90 ml og puttes sover mellem 1-2 timer
12.00 frokost af grøntsager og kød, brød i hånd
14.00- flaske ca. 200ml puttes sover 1-1.5 timer afhængig af formiddagsluren
16.30 lidt grød med grøntsagsmos
18.00 aftensmad af grøntsagsmos med kød, noget i hånden
19.30 flaske ca. 170ml
Alt mellem 24.00-04.00 vågner og drikker ca. 200ml
Hvis hun allerede er vågnet kl. 24.00 vågner hun ofte igen og får en lille flaske på 90ml. Hun virker faktisk ikke så sulten/tørstig, men sover ikke videre uden.
Det blev en lang smøre. jeg ser frem til dit svar
Venligst
musens mor