Behov for mælk om natten

31. august 2009

Alder:
8 mdr.

Behov for mælk om natten

Hej Helen

Tak for dit sidste svar.

Vi var helt parate til at få musen passet. Farmor havde været på besøg dagene op til lørdag, så hun var frisk i hukommelsen, da vi skulle ud lørdag. Men desværre blev musen syg med 39.6 i feber og sløj. Jeg synes ikke, hun skulle passes, når hun var syg. Det skulle helst være en god oplevelse for både hende og farmor første gang, så jeg blev hjemme fra fest og far tog afsted alene.

Fredag var jeg dog ude - her passede far og det gik bare så fint. Jeg føler helt, at jeg kan trække vejret nu, jeg har været ude og ved at det sagtens kan lade sig gøre igen. Faktisk skal jeg allerede ud igen på fredag:).

Nå, mit spørgsmål denne gang går på noget, vi har været inde på tidligere. Alle i mødregruppen får lov til at sove igennem, men musen vågner stadig 1-2 gange og sover ikke videre før hun har fået flaske.

Du rådede mig til at give en "drømmeflaske", men jeg er lidt usikker mht til den. Musen sover oftestmellem 19.30-20.00. Hun sover hurtigt i søvn, når hun bliver lagt. Kun med lidt baggrundsmusik og suttende på sine fingre. Jeg lægger hende, når hun har tunge øjne og rolig vejrtrækning og går ud af værelset. Resten klarer hun for det meste selv:). Vi går dog tidligt i seng, for vi står tidligt op. Så er det ikke fortidligt at give hende drømmeflaske kl. 21.30-22.00?

Hun vågner oftest omkring kl. 03, sluger flasken og sover til omkring 6. Hun får ikke morgenflaske, for så spiser hun ikke morgenmad. Jeg er faktisk lidt ligeglad med om jeg skal op og lave en flaske kl. 03 eller 0.5, det går ud på det samme for mig. Bortset fra, at musen faktisk sover hurtigere igen, hvis hun får flasken kl. 03. Klokken 5 er hun ofte lidt for vågen til at falde i søvn igen, det sker oftest efter en halv time...lidt irritenrende at ligge vågen en halv time lige før jeg skal op!

Tilbage til mødregruppens børn: Her sover de alle igennem fra 20.00-07.00. De skal op og give sut, men så sover de videre. Jeg ved godt, at jeg ikke skal sammenligne, men jeg er lidt bange for, at jeg gør musen en bjørnetjeneste ved at blive ved med at give hende mad om natten? I alle bøgerne står der, at de ikke skal have mad om natten, når de er 8 måneder. Jeg ved godt, at du siger, at de sover igennem, når de sover 5-7 timer i stræk, så det gør musen jo faktisk. Det ...

Annonce

... generer mig ikke så meget, at stå op den ene gang om natten... så jeg føler egentlig lidt et pres fra andre for at stoppe. Også ligger det jo baghovedet, om det er forkert i forhold til hendes velbefindende.

Min egen SP siger, at jeg skal tilbyde hende lidt sukkervand eller kamillete i stedet. Hun siger også, at med hendes alder er 2 flasker nok. Jeg bliver lidt forvirret af de forskellige meldinger. Jeg synes altid, du er så omsorgsfuld i forhold til måden at opdrage de små pus, så jeg lægger mig mest op af dine råd.

1. Synes du godt, jeg kan give drømmeflaske kl. 21.30 kun 2 timer efter sidste flaske? Jeg tror, hun vågner alligevel om natten, men skal jeg så lade være at give hende noget?

2. Skal jeg tilbyde hende kamillete? Hun gider ikke drikke noget koldt, så hvis jeg skal op og varme bliver det jo det samme.

3. Er det synd at stadig give mad om natten?

4. Musen bruger ikke sut, men sutter fingre. Om natten sutter hun på dem og beklager sig skiftevis indtil hun har fået flaske. Hvad kan jeg give hende i stedet for sut? Hun har sutteklud og en lille pude, hun altid bliver puttet med, men jeg ved ikke rigtigt hvad de betyder for hende?

5. Vil du beskrive en fremgangsmåde, hvis du synes, jeg skal give drømmeflaske og ikke give hende noget, hvis hun vågner om natten? Hvad gør jeg? Hvis jeg skal til at tage hende op og vugge hende, i stedet for at give flaske, vil jeg hellere give flaske, for jeg kan ikke bære så meget på hende. Hun vejer næsten 11 kg og jeg har sene-hinde-skede betændelse i begge håndled. Hvad gør jeg reelt, når hun vågner og klager?

Hun spiser ellers udmærket:

Ca. 06- vågner

06-07 hygger i sengen

8.00 morgenmad af flerkornsgrød, spiser 10 skefulde

9.30 flaske på 90 ml og puttes sover mellem 1-2 timer

12.00 frokost af grøntsager og kød, brød i hånd

14.00- flaske ca. 200ml puttes sover 1-1.5 timer afhængig af formiddagsluren

16.30 lidt grød med grøntsagsmos

18.00 aftensmad af grøntsagsmos med kød, noget i hånden

19.30 flaske ca. 170ml

Alt mellem 24.00-04.00 vågner og drikker ca. 200ml

Hvis hun allerede er vågnet kl. 24.00 vågner hun ofte igen og får en lille flaske på 90ml. Hun virker faktisk ikke så sulten/tørstig, men sover ikke videre uden.

Det blev en lang smøre. jeg ser frem til dit svar

Venligst
musens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder